Followers

Monday 17 July 2017

Kuliah maghrib

Assalam...

apabila tibanya cuti semester, aku akan pulang ke kampung halaman

dan pelbagai aktiviti akan aku lakukan untuk mengisi masa lapang

di samping aktiviti jasmaniah, aku turut tidak lupa kepada aktiviti rohaniah

apabila berkumandangnya waktu azan maghrib, aku akan persiapkan diri ke masjid

masjid kampung dipenuhi dengan tokwan2 yang menunggu sakaratul maut

dan aku beriktikaf sambil menadah telinga mendengar kuliyah lepas maghrib

kuliyah disampaikan oleh ustaz-ustaz yang berpengalaman dan mahir dalam suatu bidang

selama 2 tahun pemerhatian aku di sini, aku dapati ada 2 jenis golongan ustaz di sini

pertama ustaz yang mempunyai mustamia'an (pendengar) yang ramai termasuk golongan muda

kedua ustaz yang mempunyai mustamia'an yang agak kurang tanpa anak muda (aku pun skip hahaha)

apa yang aku dapat simpulkan di sini ;

ustaz pertama menyampaikan kuliyah dengan nada yang baik, tersusun tuturannya, dan kuliahnya diselitkan dengan nas-nas dan pelbagai cerita

ustaz kedua pula sebaliknya, suara agak gusar, tidak jelas, dan baca kitab tanpa penjelasan yang baik mengikut suasana orang kampung

di sini kita dapat lihat betapa pentingnya teknik-teknik dan kaedah-kaedah dalam menyampaikan kuliah

menyampaikan kuliah itu bagus, tapi lagi bagus kalau kita dapat tarik masyarakat ke masjid untuk mendengar kuliah, tambah-tambah anak muda

golongan sekarang bukan seperti dahulu yang selalu dan sentiasa dahagakan ilmu

golongan sekarang hanya melihat kepada kredibiliti seseorang pendakwah

kalau ustaz tu best, 2 marhalah pun sanggup redah

jadi, kepada semua bakal pendakwah, marilah sama-sama kita muhasabah dan tingkatkan kualiti soft skill kita

demi masa depan agama dan negara terchennnnttaaaaa

wabillahittaufiq..








No comments:

Post a Comment